Doorgaan naar hoofdcontent

Overheerlijke chocoladetaart


Ongeveer een jaar geleden vond ik dit fantastische recept op de website van Angela Liddon. Sindsdien heb ik de taart meerdere keren gemaakt, voor verschillende gelegenheden. Elke keer weer was de taart een succes, daarom deel ik graag dit recept met jullie. Ikzelf pas het recept vaak aan aan de ingrediënten die ik in huis heb.

Korst ingrediënten;
1 cup + 6 el volkoren speltmeel
1/4 cup + 2 el cacao poeder
0,5 tl bakpoeder
1/2 cup ruwe rietsuiker + 1/3 cup oerzoet (sucanat)
1 el maizena
1 tl zout
4 el + 2 tl lijnzaadolie
1/2 cup amandelmelk
3 el ahornsiroop


Mousse ingrediënten;
2 cups avocado vlees (2 grote avocado's of 4 kleine avocado's)
1/3 cup amandelmelk
2/3 cup ahornsiroop
1 el pindakaas (zonder stukjes)
1 el maizena
1/4 tl zout
1 tl vanille extract
1 cup + 2 el chocolade chips, gesmolten
1/4 cup cacao poeder

Verwarm de oven voor op 200º graden. Meng in een kom de droge ingrediënten voor de korst. Meng in een andere kom de natte ingrediënten voor de korst. Voeg de natte ingrediënten toe aan de droge en meng deze goed door met een spatel. Het deeg blijft stevig. Verdeel het deeg gelijkmatig over een springvorm en bak de korst 25 minuten op 200º graden.

Voeg ondertussen alle ingrediënten (behalve de gesmolten chocolade) voor de mousse in een blender toe en blender tot er een gelijkmatige mousse ontstaat. Als je geen blender hebt voldoen een grote kom en staafmixer ook.

Laat de korst na 25 minuten bakken 10 minuten afkoelen op het aanrecht. Voeg ondertussen de gesmolten chocolade aan de mousse toe en blender nog even door. Verdeel de mousse over de gebakken korst en zet de taart minimaal 2 uur in de vriezer om op te stijven. Haal de taart een kwartier voor het serveren uit de vriezer.


Geïnspireerd op Angela Liddon's 'chilled double chocolate torte'

Wanneer de taart koud geserveerd wordt is de avocado niet te proeven, deze maakt de taart alleen heerlijk romig zonder boter te gebruiken. De taart is behoorlijk machtig. Goed verpakt en in een afgesloten bak is de taart zo'n drie weken houdbaar in de vriezer. 

Reacties

Een reactie plaatsen

Populaire berichten van deze blog

Besparen met kinderen; tweedehands

Als moeder van twee kinderen weet ik als geen ander wat voor aanslag kinderen op je maandelijkse budget kunnen zijn. Om het allemaal toch een beetje betaalbaar te houden koop ik graag tweedehands.  Ik zoek hiervoor op Marktplaats, bepaalde Facebookgroepen en bezoek de plaatselijke kinderkleding- en speelgoed beurs. Ik let er vooral op dat alles wat ik koop schoon, heel en netjes is of op te knappen. 
Veel van wat wij hebben voor de jongens is tweedehands. Vaak omdat ik het nieuwe product veel te duur vindt maar ook omdat het beter is voor het milieu. Daarnaast weet ik van sommige dingen niet of de jongens het daadwerkelijk zo leuk vinden, waarom zou ik dan een fortuin uitgeven aan iets wat niet gebruikt gaat worden? Om een goed voorbeeld te noemen; de wobbel.  Mij leek het fantastisch voor de jongens. Helaas kon ik mijn man niet overtuigen om zoveel geld hieraan uit te geven zonder dat we wisten of het überhaupt een succes zou worden. Maanden zocht ik op Marktplaats tot ik er een had…

Stoofpeertjes (uit de slowcooker)

Dalende temperaturen en natte dagen, deze zorgen er toch elk jaar weer voor dat ik zin krijg ik hartverwarmende gerechten. Dit weekend maakte ik een flinke hoeveelheid verse stoofpeertjes.
Omdat ik sinds een paar maanden de trotse eigenaar ben van een slowcooker vond ik het het proberen waard om de stoofpeertjes eens daar in te bereiden. Het was een groot succes en een van de lekkerste stoofpeertjes die ik in lange tijd heb gegeten.

Ingrediënten voor een grote pan stoofpeertjes;
2,5 kg stoofperen (ik gebruikte geen Gieser Wilderman maar stoofperen van de groenteboer), geschild en in vieren geschild
1 l frambozen-bessen wijn
0,5 l water
3 kaneelstokjes
2 stuks steranijs
kruidnagelen
eventueel een klein handje kaneelsuiker

Doe alle ingrediënten bij elkaar in de slowcooker en zet op low voor zo'n 8 uur. That's it, een kind kan de was doen. Ik heb een heerlijk dagje gehad met mijn eigenwijze peuter en s'avonds stond er een heerlijke maaltijd op tafel.
Deze stoofpeertjes kunnen…

Instagram

Al enige tijd ben ik niet actief meer op mijn blog. Eerst door een ellendige zwangerschap. Toen een hele nare nasleep van de bevalling en nu ben ik simpelweg even te druk. Wel probeer ik actief te zijn op Instagram. Hopelijk is dit de eerste stap om hier ook weer wat actiever te worden. Volg mij op Instagram om een kijkje te nemen in mijn dagelijkse leven; https://www.instagram.com/amandakooktenmoedert/