Doorgaan naar hoofdcontent

Licht gezoet volkoren haver brood


Dit heerlijke brood bakte ik enkele weken geleden al. Het is een brood waar je een behoorlijke tijd mee bezig bent maar het is het zeker waard. Ik bakte het brood in een cake blik want helaas heb ik nog steeds geen broodblik.

Ingrediënten voor een brood;
2 cups volkoren bloem
1 cup tarwe bloem
3/4 cup havervlokken
2 1/4 tl instant gist
1,5 tl zout
1 cup havermelk
1/4 cup lauwwarm water
2 el ongezouten boter
1/4 cup agave siroop

2 el agave siroop, verwarmd
2 el havervlokken

Mix in een kom van een standmixer de bloem (beide soorten), de havervlokken, het gist en het zout. Verwarm in een andere kom de havermelk en smelt hierin de boter. Roer het lauwwarme water en de agave siroop door het melkmengsel. Voeg het melkmengsel vervolgens aan de droge ingrediënten toe en mix met de deeghaak zo'n 10 minuten. Laat het deeg vervolgens 60 a 90 minuten rijzen in een ingevette schaal op een warme plek (schone theedoek over de schaal). Sla na de eerste rijs de lucht uit het deeg en vorm het brood. Plaats het brood in het bakblik en laat het voor de tweede rijs nog zo'n 60 a 90 minuten rijzen. Verwarm ondertussen de oven voor op 180 graden Celsius en kook een halve liter water. Giet het gekookte water in een ovenvaste schaal en plaats deze op de bodem van de oven. Verdeel de verwarmde agave en de havervlokken over het brood aan het einde van de tweede rijs en bak het brood in 50 minuten af in het midden van de voorverwarmde oven. Laat het brood volledig afkoelen voor het aansnijden.

Het brood bleef bij mij zo'n drie dagen vers. Ik bewaarde het brood gewoon op het aanrecht.

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Besparen met kinderen; tweedehands

Als moeder van twee kinderen weet ik als geen ander wat voor aanslag kinderen op je maandelijkse budget kunnen zijn. Om het allemaal toch een beetje betaalbaar te houden koop ik graag tweedehands.  Ik zoek hiervoor op Marktplaats, bepaalde Facebookgroepen en bezoek de plaatselijke kinderkleding- en speelgoed beurs. Ik let er vooral op dat alles wat ik koop schoon, heel en netjes is of op te knappen. 
Veel van wat wij hebben voor de jongens is tweedehands. Vaak omdat ik het nieuwe product veel te duur vindt maar ook omdat het beter is voor het milieu. Daarnaast weet ik van sommige dingen niet of de jongens het daadwerkelijk zo leuk vinden, waarom zou ik dan een fortuin uitgeven aan iets wat niet gebruikt gaat worden? Om een goed voorbeeld te noemen; de wobbel.  Mij leek het fantastisch voor de jongens. Helaas kon ik mijn man niet overtuigen om zoveel geld hieraan uit te geven zonder dat we wisten of het überhaupt een succes zou worden. Maanden zocht ik op Marktplaats tot ik er een had…

Stoofpeertjes (uit de slowcooker)

Dalende temperaturen en natte dagen, deze zorgen er toch elk jaar weer voor dat ik zin krijg ik hartverwarmende gerechten. Dit weekend maakte ik een flinke hoeveelheid verse stoofpeertjes.
Omdat ik sinds een paar maanden de trotse eigenaar ben van een slowcooker vond ik het het proberen waard om de stoofpeertjes eens daar in te bereiden. Het was een groot succes en een van de lekkerste stoofpeertjes die ik in lange tijd heb gegeten.

Ingrediënten voor een grote pan stoofpeertjes;
2,5 kg stoofperen (ik gebruikte geen Gieser Wilderman maar stoofperen van de groenteboer), geschild en in vieren geschild
1 l frambozen-bessen wijn
0,5 l water
3 kaneelstokjes
2 stuks steranijs
kruidnagelen
eventueel een klein handje kaneelsuiker

Doe alle ingrediënten bij elkaar in de slowcooker en zet op low voor zo'n 8 uur. That's it, een kind kan de was doen. Ik heb een heerlijk dagje gehad met mijn eigenwijze peuter en s'avonds stond er een heerlijke maaltijd op tafel.
Deze stoofpeertjes kunnen…

Instagram

Al enige tijd ben ik niet actief meer op mijn blog. Eerst door een ellendige zwangerschap. Toen een hele nare nasleep van de bevalling en nu ben ik simpelweg even te druk. Wel probeer ik actief te zijn op Instagram. Hopelijk is dit de eerste stap om hier ook weer wat actiever te worden. Volg mij op Instagram om een kijkje te nemen in mijn dagelijkse leven; https://www.instagram.com/amandakooktenmoedert/